Testimonial: Luc Mercier, apassionat de la navegació i la fotografia

  • 23/abril/2025

Luc Mercier ha participat en les edicions de Medfoto de 2022 i 2024. Jubilat resident a Clichy (París), Luc és un apassionat de la vela i coneix el mar des d’una perspectiva única: la de qui mira la costa des del mar. Com a navegant ha recorregut la costa mediterrània oriental i occidental, experimentant tant la calma com la tempesta mediterrània.

Podries indicar-nos un indret de la Mediterrània que representi la seva essència?

Grècia, i les seves illes. És el bressol de la nostra civilització. Navegar a Grècia és descobrir paisatges encara preservats, descobrir temples, restes de ciutats antigues, esglésies a cada petita illa, però també enfrontar-se a la realitat del món, com el transbordament de càrregues de petroliers russos cap a xinesos tot esquivant l’embargament, a poques milles de les costes de Citera.

També és descobrir l’illa de Mikonos, immersa en el turisme de masses i amb enormes creuers ancorats en un port que s’ha fet massa petit.

És necessari Medfoto? Per què?

Per immortalitzar aquest mar, la seva història, els seus homes, aquest ecosistema i els seus paisatges, tan fràgils, que desapareixeran si no fem res.

Quin és el nivell de salut de la relació entre les persones i la Mediterrània?

Hi ha zones on hi ha una voluntat de preservar el medi marí, penso en la Costa Brava i altres com Grècia, que pateixen a una velocitat vertiginosa el desenvolupament exponencial del turisme de masses.

Podries explicar-nos la història que hi ha al darrere de la teva fotografia Pescadora de Monemvasia, finalista de la categoria Oficis del Mar del MedFoto 2024?

Monemvasia és el segon port on em vaig aturar a Grècia venint de la Costa Brava, al sud del Peloponès, a l’abril de 2023. Just després d’amarrar al costat d’un vaixell abandonat per migrants, vaig anar a terra i vaig conèixer aquesta dona que tornava de pescar. Tenia un somriure increïble, i no és comú trobar una dona pescadora professional, especialment a Grècia.

L’any següent la foto va ser seleccionada per a la final i vaig tornar a passar per Monemvasia al juliol. El seu vaixell encara era amarrat al mateix lloc i vaig tenir el plaer de portar-li una còpia de la foto. Estava molt orgullosa d’aparèixer a l’Instagram de MedFoto.

Què podem fer per contribuir a una millor preservació de la Mediterrània?

Continuar desenvolupant MedFoto, que més que un concurs, és un projecte polític que mostra el millor però també el pitjor del que fa l’home a la Mediterrània, per fer prendre consciència que és hora d’actuar a tota la conca.

Un desig per al futur de la Mediterrània?

Que aquest mar sigui preservat perquè és el bressol de la nostra civilització occidental.

Quines imatges vols veure